Monday, October 31, 2011

Budaya kita : “ Hah ! Apa dia ! Tak dengar lahhh ! “

Assalammualaikum..

 

Selamat petang buat para lalink sekalian.. Kemain letih lagi hari ni ke sana ke mari meng-settle-kan segala jenis masalah yang tergendala.. Tak pernah rasa sepenat ni dah berapa lama..Berjalan ke sana ke sini dah naik kematu dah tumit kaki ni memberi signal betapa tak larat dan penatnya hari ni..

Tengah hari tadi MTT ambil masa lunch sekejap untuk ke CIMB membuat kad bank baru yang telah berkurun lamanya tidak bertukar ganti.Seharusnya menukarkan kepada yang baru agar ianya kelihatan segar bugar lagi berseri.. Bukan orang jer kena berseri kad bank pon wajib kelihatan berseri okat..Fullstop..Kalau tak meraban,meroyan tak sah..

Cuma di sini dengan rasa terkilan berserta hampa hati serta limpa,jantung dan segala gala organ yang ada dalam badan ni pabila service yang di berikan adalah sangat sangat sangat   TEROKKK !

  • Pekerja di kaunter bersembang macam dekat pasar malam
  • Seolah olah saja melengah lengahkan urusan customer
  • Tak mesra pelanggan
  • Jawab segala persoalan dengan nada yang langsung tak mesra alam

 

Tak cukup dengan keadaan di kaunter yang dah macam pasar borong,tempat manusia memborong teropong,terkejut sebenarnya pabila melihat pertanyaan seseorang kepada si pekerja :

 

Service terok

 

 

Kalau yer pon orang tu tanya pertanyaan dengan nada yang selow mellow,guna lah bahasa yang melambangkan seorang pekerja yang beretika dengan menggunakan bahasa yang malambangkan diri seorang pekerja yang profesional

 

Service terok

 

images

 

“ Bahasa melambangkan budaya”

 

 

 

Semua orang pon penat kalau bekerja tapi kannnn,kan lebih elok kalau gunakan bahasa yang elok untuk menjawab setiap persoalan yang di ajukan.. Tak ada lah bangsa asing yang turut berurusan di tempat yang sama melihat betapa kasarnya bahasa dan budaya yang di tunjukkan di sini.. =..=”)

 

 

 

 

 

 

Nota kecik : Siyes lepas ni MTT terasa nak jaga kad bank macam jaga diri sendiri sebab munasabah memang sangat seksa nak berurusan dengan pihak bank pada ketika dan saat ini.. ^^”

 

 

 

Terima kasih membaca sampai juling bijik mata ..

 

belog

45 comments:

  1. salah satu sebab kenapa amy tak suka berurusan di kaunter..macam nie la buat menyakitkan hati je..

    ReplyDelete
  2. tindakannya tidak boleh sebegitu..lagipula, pekerja itu bekerja and every month they get thier own incomes. bekerja dengan cara yang sepantasnya dan berbudi bahasalah kita sesama kaum malaysia. hehe.

    ReplyDelete
  3. kekadang depa mmg rude la qaisyirah. Nadh nasib baik orang bank tu da kenai. kekadang tu kita wat diam, diorang y sembang ng Nadh. :D

    ReplyDelete
  4. ya ampunnnnn
    mimi yg dok bace dialog ni pon mesti bengang bile kene kat sendiri nnti.

    ish2
    ape ssh beno ke nak ckp elok2
    aihhhh

    kalo yg tye tu owg tua
    lagi la sentap owg tua tu..apolahhh deme ni kan..

    terasa nak jage kad cimb jugak nih...hehehehe

    ReplyDelete
  5. serius mmg seksa kalau berurusan dgn diorang...tmbh lak pgkat makcik2....hadoi...

    ReplyDelete
  6. bahasa yang mengoda@ sopan.. membuat kan kedai kita mendapat customer tetap kan.. :)

    ReplyDelete
  7. ish..tak sopannya bahasa!
    kalau kena kat akak memang dah kena sound direct dah..

    ReplyDelete
  8. mmg pun. tgk branch juga lah. so far namee suka EON. seolah semua branches dia dilatih budi bahasa. BSN namee tak suka. dah la lambat pastu cakap kasar.

    ReplyDelete
  9. aku dah bnyk dh terima aduan sal bank cimb ni

    ReplyDelete
  10. tak bersopan betul.dah deal ngan customer, layan la baik2

    ReplyDelete
  11. susah nak jd pekerja yg pro ni.. dlu slalu kena tgur ngan bos psl ni.. ye la, orng dok penat pstu nak melayan lg kerenah, memang susah la kan... but people can change if they want to change..

    so be professional :)

    ReplyDelete
  12. ishh kalau kaloi memang dah mula laa naik angin kat situ

    bagi surat layang letak kat peti cadangan camtuh heheh

    ReplyDelete
  13. hmm... mggu lps gi clear cek... bla dia pnggil nma xdgr.. pastu dia marah ngan bahasa yg agak kesat kt akak

    ReplyDelete
  14. budi bahasa tu wajib pekerja tu ada.dia pun customer jugak di tempat lain so mesti la dia akan faham perasaan customer kan

    ReplyDelete
  15. amboi penat nye dia ye..

    besa ah tu nk ckp tak dgr lau sopan okla..PANGGG je sedas.hehe

    ReplyDelete
  16. sangat setuju ngan entry ni...ramai front liner yg jenis mcm ni,i selalu jadi mangsa..

    ReplyDelete
  17. paling meluat nak berurusan dgn bank

    ReplyDelete
  18. tak semua bank camtu...org tu yg bermasalah kot...

    ReplyDelete
  19. aiyak.. cuba org buat dia mcm 2.. msti skit ati pnya...

    ReplyDelete
  20. dik..ari tu kan nak buka buku akaun anak kt Amanah saham..bila tanya kat kaunter kan..dia tak pandang pun muka tau! ok lagi..

    pastu jawab mcm nak tak nak..gerammm! buat kita mcm tak de duit jer..

    tapi ada jg mesra pelanggan..suka pergi cimb bank sini..sbb customer service dia tip top! sangat lembut ;)
    hati pun riang ria nak buat urusan kat situ..

    ReplyDelete
  21. @Amy Syaquena : Ada sesetengah suka buat muka berlagak =..="

    ReplyDelete
  22. @Rtp Farra Arisha : Agree,penat macam mana pon dia kena layan customer dengan baik :)

    ReplyDelete
  23. @fRaMe LenSeS : Ada jugak yang ok..Certain branch jer mcm nihh.. =..="

    ReplyDelete
  24. @aimie amalina : Pekerja tu pon dah agak berumur dah MTT tengok tapi tak patot la dia jawab dengan cara macam tuh kann =..="

    ReplyDelete
  25. @ir yien 9897 : Setuju.. Tu pon satu daya tarikan juga :)

    ReplyDelete
  26. @mas saari : Terkebil kebil mata customer tu MTT tengok..Shian pon ada..Sebab tengok macam budak sekolah..Baru nk bukak account agaknya..

    ReplyDelete
  27. @cik najihah : Kalau kena kat MTT lagi la saja MTT cakap selow mellow.. Hikhikhik

    ReplyDelete
  28. @JIJI YU : Majoriti kawan kawan pon cakap CIMB banyak staff kerek.. =..="

    ReplyDelete
  29. @Eera Shera : Tu laa sepatotnya kena layan baik baik ^^"/

    ReplyDelete
  30. @nurkaloi : Dah buat dah surat layang.. Hikhikhik :D

    ReplyDelete
  31. @Niena Pengembara Ilahi : Dah kat situ iorang ramai mana nak perasan dia panggil nama kita kann kak =..="

    ReplyDelete
  32. @nurdani : Bila dia jadi customer and org layan cmtu baru dia rasa nanti.. :)

    ReplyDelete
  33. @IEQAH : Bernasib baik tak kena kat MTT jer.. Hehehe :D

    ReplyDelete
  34. @SURIA AMANDA : Serius kann? Patotnya kena la manis muka.. =..="

    ReplyDelete
  35. @Marina : Yup,certain bank jer yang macam tu sis tapi tak semua..Ada jugak yang ok :)

    ReplyDelete
  36. @DySha.Pink◕‿◕✿ : Bila dia jadi customer kat tempat lain nanti baru lah dia tahu cmner rasanya :)

    ReplyDelete
  37. @PinKy MoMMa : Kalau mcm tu lagi menyakitkan hati kak..

    Certain bank jer yang mcm ni layanan jer..Ada jugak yang peramah tamah :)

    ReplyDelete
  38. yup! sangat setuju..bahasa melambangkan budaya ;)

    ReplyDelete